Румяна Джибова

В Баничан имат истинско богатство. И то не се крие в парите или скъпоценностите, а в душите на гостоприемните местни жители и в традициите, които те са превърнали в изкуство.

Част от него са баничанските плетени (везани) чорапи. Преди години славата им излязла извън пределите на страната, като стигнали чак до английската кралица Елизабет II.

Тогава местните жители решили да направят два чифта вълнени чорапи с характерните за селото шевици, като добавили връзки, усукани в цветовете на българското знаме. Те били специално предназначени за сватбата на принц Хари и Меган Маркъл. Изпратили ги до Великобритания, като не чакали отговор. Мислили даже, че пратката ще бъде върната. Но не щеш ли, в един хубав летен ден през 2018 година в селото пристигнало благодарствена картичка от престолонаследника и неговата съпруга, като към нея имало и снимка от сватбата.

Баничанските чорапи са по уникален тертип, който не може да видите никъде другаде. Те са девет вида. В тях хората са вплитали своите знания за природата и света около тях.

„Всеки модел си има наименование. Наименованията са заимствани от света, който ги е заобикалял. Но вглеждайки се в чорапите, които е носила баничанката тогава, човек е могъл да разбере какъв е нейният социален статус – дали тя е омъжена, дали тя е млада булка, дали е възрастна жена към края на земния си път“, сподели пред 4ВЛАСТ секретарят на местното читалище „Изгрев – 1930“ Румяна Джибова.

Един от моделите носи името „черешките“. Тези чорапи са се носили единствено от момичетата, които не са омъжени. Те са в два цвята – бяло и червено. „Котешките стъпки“ е първият от петцветните модели.

„Това е изключително красив модел, който хората може би са заимствали, защото мотивите приличат на стъпалцето на котките. Друг модел е „звездичките“. За хората, които имат познанието за символиката на тези мотиви „звездичките“ са типичната Елбетица. Елбетицата, която е символът на безкрайността, символът на дългия живот, на вечностността и на хармонията. Но нашите хора са ги кръстили „звездички“. Имаме „рахтове“, имаме модел в черно и бяло – „арнаутките“. Тези чорапи са ги носили само възрастните жени, които са към края на земния си път“, разказва още Джибова.

Тя допълни, че по традиция когато жените свършвали земния си път е трябвало да бъдат облечени в традиционния сватбен костюм. Заради това не са запазени екземпляри от бялата сая. Вярвало се е, че ако жената е била облечена със сватбения си костюм, на оня свят нейната половинка ще я познае.

Изключително впечатление правят и традиционните баничански женски костюми. Те се състоят  от бяла или синя сая, баничански пищюмали и везани чорапи. Зимният костюм е с бяла сая, а летният – със синя. Пищюмалите са два вида –  „голото око“, и „трите очи“. Върху последния са изобразени ромбове,  в които присъстват четири основни цвята – синьо, бяло, червено и жълто. Има още розово, зелено и кафяво. Според Румяна Джибова това е символът на жената, която създава поколение.

Сред най-известните модели баничански престилки са софалките“, „кръстовете“, „керачкия“, „говеждият корем“, „половинките“, отново заимстват от бита на хората.

„Има един модел – „ребрата“, който е много характерен и за северната част на Гърция. Вярва се, че навремето Банско и Серска Баница в Гърция имат общ произход. Това е било Баничан, старото село“, обясни още Румяна Джибова.

Традиционните женски костюми на Баничан
Традиционните женски костюми на Баничан
Село Баничан има единствената в страната везана карта
Село Баничан има единствената в страната везана карта
Баничанските носии
Баничанските носии
Традиционната баничанска шевица
Традиционната баничанска шевица
Един от уникалните модели баничански чорапи
Един от уникалните модели баничански чорапи
Чорапи модели "рахтовете" и "арнаутки", снимка: Телеграф
Чорапи модели „рахтовете“ и „арнаутки“, снимка: Телеграф

НА ВНИМАНИЕТО НА ГРАЖДАНИТЕ В ЮГОЗАПАДНА БЪЛГАРИЯ!

ОТОРИЗИРАНО ДЕПО ЗА СТРОИТЕЛНИ ОТПАДЪЦИ

БОБОШЕВО ДО ГАРАТА

ИЗДАВАНЕ НА ДОКУМЕНТИ ЗА АКТ 2!

ЗА КОНТАКТ: 0889 429032

ДА ПАЗИМ ПРИРОДАТА ЧИСТА, ТЯ Е НАШИЯТ ДОМ!



Вижте видеоканала ни:


ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here